Dag 3.

St.Jean de Pied de Port – Roncesvalles 22,7km

Sov för länge . Kom inte i väg förrän vid niotiden. Vi var nog bland dom sista som lämnade staden denna dag. Vädret är vackert och vi tänker ta den ”lätta” leden, men vi går fel och kommer på den svåra  över berget. Jag vill vända men Lilian tycker vi kan fortsätta.

Nu börjar en  förskräcklig vandring. Leden går oavbrutet uppför nära två mil. Vi hade inte förberett oss med vatten så fram på dagen får vi söka upp bäckar där vi kan släcka törsten. På en del ställen verkar vattnet inte vara riktigt rent, men törsten har ingen lag.

Klockan sex på em., når vi helt uttröttade krönet 1430 m.ö.h. Vi har gått 1350 höjdmeter. Lilian har många gånger gett upp men hade fortsatt ändå. Hon är otroligt seg. Jag tror hon orkar mer än jag. Resten av leden går brant ner fram till målet Roncesvalles. Vid halvåtta tiden är vi i mål helt utpumpade och får ett rum på Pilgrimshotellet. Jag är helt slut och håller på att svimma vid middagsbordet efter nära elva timmars vandring..

Dag 4.

Roncesvalles – Zubiri 24 km.

Vaknar av att åskan går. Vi har ställt  ”nallen” på sex för nu skall vi i väg tidigt. Då vi sticker ut näsan vid sju tiden vräkte regnet ner, så vi vänder tillbaka till rummet och vilar. Efter frukost vid niotiden lämnade vi hotellet trots att det fortfarande regnar. På Pilgrimshemmet där vi skall stämpla våra pass får vi vänta på föreståndaren då expeditionen var låst. Vid tiotiden kom han, och vi kan äntligen komma i väg. Regnet fortsätter, leden är på många ställen lerig och hal och har många gravar utefter. Det regnar nästan hela dagen, trötta och leriga kommer vi fram till Zubiri där pilgrimsförläggningen är fullbelagd. Som tur var ligger ett hotell i närheten  där vi får hyra ett ganska dyrt rum. Nu kändes det verkligen skönt att få vila, torka upp och värma våra frusna och trötta kroppar. Jag börjar få ont i fotsulorna och middagen på hotellet har aldrig smakat så gott.

Dag 5.

Zubiri – Pamplona 23 km.

Det regnar fortfarande vädret är kallt och grått. Vi kom i väg vid åttatiden och får gå utefter landsvägen till byn Larrasoana där vi besöker pilgrimshemmet och får våra pass stämplade. Leden går sedan vackert utefter en liten å och är på många ställen lerig och hal. Det regnar till och från. Fram på em. kommer vi fram till Pamplona där Pilgrimshemmet var fullt. Pilgrimstanten hjälper oss med att boka ett bra och billigt hotellrum i stans centrum. Vilar resten av dan och njuter av vin och tappas.

Tidigt i säng med svidande fotsulor.

Dag 6.

Pamplona

Vilar och strosar runt mellan regnskurarna. Staden har gott om tapasbarer och är mysig med trånga gator och gamla hus. Besöker katedralen och det enormt stora fortet från 1700 talet och njuter av vinet och tapasen. Vädret är fortfarande ostadigt.

Dag 7

Pamplona– Puente la Reina 19 km

Vid halv nio tiden är vi på väg. Det ser ut att bli regn i vilket ögonblick som helst. Leden går över stora odlingsfält och modden stiger oss nära på upp till fotknölarna, då vi halkar omkring i leran. Stigen slingrar sig uppåt och över Sierra Pedron 780 möh. På toppen av berget har en engelsman parkerat med sin husbil och påpassligt bjuder på kaffe och läsk. En stunds vila med kaffe och njutning av den vackra utsikten. Vädret har nu blivit bättre och plötsligt på en gång måste vi lämna bergstoppen då dom håller på att spränga en tunnel för den nya motorvägen igenom berget.

Vid halvsextiden är vi framme vid vårt mål Puente la Reina efter 19 km. vandring. Vi har inga sovsäckar med oss så vi tar in på hotell. Vädret blev fint mot kvällen och pilgrimsmiddagen för 9 euro ink. en hel flaska vin kom helt till sin rätt.

Dag 8

Puente la Reina – Estella 19 km.

Vädret är varmt och vackert. Massor av blommor kantar leden med storslagna vyer överallt. Leden går genom många gamla byar och följer i långa stycken en gammal romersk väg. På slutet blir det jobbigt och ryggsäckarna blir bara tyngre och tyngre. Dessutom får jag ont under fotsulorna. Efter nio timmars vandring är vi framme i Estella där pilgrimshemmet var fullt som vanligt. Vi hittar ett rum på ett pensionat för 21 euro och avslutar dagen med en utsökt pilgrimsmiddag.

Dag 9

Estella – Los Arcos 21 km.

Köper lunchmat vid utfarten då det är svårt att få något till livs under dagen. Landskapet är böljande vackert. Vid femtiden kommer vi fram till Los Arcos som var dagens mål. Nu känner vi oss trötta och slitna. Solen har bränt hårt på nacke och armar. Äter pilgrimsmeny på stans enda hotell, den godaste och dyraste hittills för 12 euro, sedan helt uttröttade stupar vi i säng.

Dag 10.

Los Arcos – Viana 19 km.

Efter en hutlös dyr frukost 9 euro kommer vi i väg. Vädret är vackert och dagens etapp verkar vara lättare, endast 19 km till Viana.  På slutet börjar Lilian tröttna. Det har varit varmt i solen och leden bitvis ganska tråkig. Kl. 4 på em. kommer vi fram till pilgrimshärberget där det är fullt som vanligt. Vi blir tvungna  att leta upp ett nytt ställe där vi kan få övernatta. Det är svårt att få rum här. Det har kommit många pilgrimer. Jag har fortfarande ont under mina fotsulor och Lilian har fått en blåsa på en tå, men annars inga krämpor. På kvällen samlas nästan alla pilgrimer på stans enda öppna restaurang där vi har en mycket trevlig kväll med god mat till ett gott vin.

Dag 11

Viana – Logrono 9 km.

Idag blir det en kort promenad, bara 9 km till Logrono där vi tänker vila upp oss en dag. Fram på dagen är vi framme och hittar ett rum i centrum för 30 euro. Tvättar underkläder i handfatet på rummet och sedan en promenad på stan i solskenet på eftermiddagen. Vi njuter av tapas, dricker vin och öl, och laddar för nästa dag.

Dag 12

Logrono – Navarrete 12 km.

Sovit ut i dag, bara 12 km. lätt och tråkig asfaltväg till Navarrete. Vid två tiden kom vi fram och allt var fullbokat. Eftersom vi går ganska sakta hinner rum och gratissängar på pilgrimsförläggningarna bli upptagna. Varje dag är det omk.100 vandrare som passerar stationerna, förutom alla cyklister och övriga resande utefter el Caminon. Det har blivit en tävling att komma tidigt fram och få dom bästa sängplatserna. Vi bryr oss inte, ett dyrt rum går alltid att hitta.

Dag 13.

Navarrete – Najera 14 km.

Det är kallt på morgonen och vi kan se snö på bergstopparna i fjärran. Ytterligare en kort etapp på 14 km. till den lilla staden Najera. En lätt dag.

Dag 14.

Najera – Sto.Domingo De la Calzada 21 km.

Kom i väg tidigt. 22 km. långa och tröttande backar som aldrig tycks ta slut. Vid 16 tiden kommer vi fram till Santo Domingo och tar in på ett risigt hotell. Vi har ingen lust att ligga på pilgrims där, de har tre sängar på höjden tätt sammanpackade. Det är värre än lumpen, men gratis.