Vår pilgrimsvandring

Fredagen den 2/5 2003

Haninge - Biarritz

Dag 1.

Tidigt upp kl 05.30, vädret är grått och regnigt. Resan börjar med buss 809, tunnelbana och sedan buss till Skavsta . Flyg ned Ryan Air till ett gammalt militärflygfält 10 mil norr om Paris, sedan buss och taxi till södra järnvägsstationen i Paris där vi tar tåg till Biarritz.

Tåget var fullbokat då vi kommer fram till biljettluckan på Paris södra tågstation, så vi får vänta till nästa. Sent på natten kommer vi fram till Biaritz, sedan taxi till vårt förbokade hotel, som var stängt? Utelåst! En hemåtvändande hotellgäst öppnar åt oss på baksidan . Hela hotellet är mörkt och ödelagt, så vi beslutar oss för att försöka sova i några fåtöljer.

Dag 2.

Biarritz – St.Jean de Pied de Port

Ett fasligt spring hela natten så någon sömn blev det inte. Personal dyker upp på morgonen och beklagade sig över att hotellbokningen inte hade fungerat. Hotellchefen verkade vara hygglig och försäkrade att inga pengar skulle tas från vårt konto.

Efter en mager frukost tar vi en runda på stan. Staden Biarritz ligger mycket  vackert till vid havet och har fina stränder omgärdade av lyxiga hotell. Mitt på dagen tar vi bussen till Bayone där en smalspårig järnväg skall ta oss till startplatsen. Vädret är varmt och ölen smakar härligt på utecafét medan vi väntar på tåget.

Efter omk.en timmes tågresa är vi framme. Årstiden här påminner om svensk midsommar. Vi känner igen våra svenska midsommarblommor över allt. Bokar in oss på hotell Metropol i centrum och sedan tar vi en sväng ut på stan som finns med på världsarvskartan. Staden är mycket vacker och har massor av turister, vi riktigt njuter av tillvaron. Besöker  på kvällen pilgrimshemmet där vi får våra pass och sedan kryper vi i säng ganska tidigt.