Tryck på en bild och följ med på vår resa

Vår höstresa till Marocko.

Redan då jag såg resplanen för vår veckolånga resa med Albatros resor förstod jag att de skulle bli en jobbig resa.

Tidigt flyg till Marrakech och lång bussresa samma dag till Casablanca. Vid gaten på Arlanda mötte vi vår något uppseendeväckande reseledare som prickade av oss 28 i gruppen. Väl framme i Marrakech tillkom en Marockansk guid, busschaffuör och medhjälpare. Medelåldern på gruppen var ganska hög den äldsta på 87 år och ytterligare två över 80-år.

Landskapet vi färdades igenom mot Casablanca var mer än halvöken. Ganska sent på em. kom vi fram till den vackra strandpromenaden i Casablanca. Stora vågor bröt in mot stranden och den ljumma vinden gav syre åt våra lungor. Vår buss tog oss sedan på en liten rundtur igenom stan, vi fick hoppa av vid torget Place Mohammed V. Massor med folk i rörelse, som firade den gröna marschen då landet ockuperade en del av Västsahara. Lite förvirring uppstod med väskor och en omständlig incheckningsprocedur innan vi fick våra rum. Det **** Hotellet Oum Palace Casablanca borde nog avlövas. Det var mycket som saknades i underhåll.

Nästa dag efter frukost besöker vi Hassan II-moskén. Ett inponerande bygge i marmor som skulle odödliggöra Kungen. Varje Marockan hade bidragit "som extra skatt" i många år till detta skrytbygge.

Vi fortsätter sedan mot Rabat. Första stoppet blir Kungliga palatset. På väg till ingången råkade en i vår grupp snubbla och slog sig lite illa i ansiktet. Plötsligt kom polis och "hemliga vakter" och det blev en faslig uppståndelse. Det lugnade ner sig efter en stund och vi fick beundra porten till palatset. För att få en bra bild avveck jag en liten bit från vår grupp och fick en skarp varning av vakterna att omedelbart ansluta mig till gruppen.

Mohammed V:s Mausoleum och en minaret från 1100-talet blev vårt nästa mål. Inte mycket att se. I den UNESCO-bevarade medinan blev tiden alldeles för kort. Jag blev väldigt besviken. Mausoleet och den gamla minareten tog alldeles för lång tid av dagen.

Färden gick vidare mot staden Fez med lunch och god mat vid en bil parkering. Ganska sent på em. var vi framme. Innan middagen passade jag på att ta en promenad till de vackra fontänen jag hade sett i närheten, men gick åt fel håll. Det var ju så lätt att hitta. Jag kunde inte gå fel. Mörkret började falla och en neonskylt efter gatan visade var jag skulle ta av till vårt hotell. Jag fick vända efter någon km. då jag insåg att jag hade gått fel. Jag kände mig trygg i mörkret. Skylten på återvägen skulle ju visa mig rätt. Jag hittade ingen skylt och blev orolig och namnet på vårt hotell hade jag glömt. I mörkret känner jag inte igen mig. Med hjärtat i halsgropen stöter jag på en polis och frågar efter hotellområdet i närheten. Han visar den gata jag skall ta in på och efter några hundra meter kommer hotellet fram i mörkret.

Dag 3.tar vår buss oss upp till fästningen Borj Nord där vi får en fin utsikt över Fez. Sedan en runda till olika Work shops. Vår Marocko guide ledde oss igenom mörka och trånga gränder igenom den medeltida medinan som UNESCO vill bevara. Någon tid för shoping fanns inte. Den vackert bevarade Karaouine-moskén och ett lädergarveri där arbetarna stampade barfota i garvsyran.

Sent på em. var vi åter till vårt hotell och jag kunde passa på att nu ta promenaden till den vackra fontänen den inponerande Avenue Hassan II med mänger av cafér och restauranger. Det var ganska nära. I närheten av den vackra fontänen mötte jag en vacker dam som undrade om jag behövde hjälp?

Dag 4. Mot kungastaden Meknes men först ett stopp med en vacker vy över pilgrimsstaden Moulay Idriss. I den västligaste utposten av Romerska riket låg staden Volubilis. Vi vandrade runt bland ruiner och en del vackert bevarade mosaikgolv. Den muromgärdade gamla staden Meknes med den magnifika porten Bab Mansur mot stora torget skulle vi nog ha haft minst en extra dag på oss. Lunch i utkanten av stan i en påkostad restaurang med en hal marmortrappa där Lilian halkade och skar upp tummen på det vassa staketet. Efter omplåstring kunde vi fortsätta mot Afouer nära foten av Atlasbergen. Det blev en tröttsam bussresa och ganska sent kunde vi checka in.

Dag 5. Hotellet Tazarkount hade en jättefint poolområde och trädgård. Efter frukost ger vi oss i väg mot Atlasbergen. Vi stannar en stund vid vattenreservoaren Bin el Quidane där vi får njuta av en bedövande vy över sjön. Färden går vidare till Quzud fallen där vi äter lunch bland massor av turistshop. Utefter vägen mot Marrakech stannar vi vid en liten olivoljefabrik som såg inte alltför hygenisk ut .Sent på em. kommer vi fram till vårt hotell, lite trötta av alt resande och alla intryck somnar vi in efter middagen.

Dag 6. Rundtur på stan med gravplats besök och Bahia Palats besök där vår Marocko guide livligt berättade för oss stadens historia och vad vi skulle se. En i vår grupp svimmade plötsligt och ramlade handlöst. Det var lite otäckt och efter en liten stund piggnade han till. Efter att vår doktor hade undersökt honom fick han återvända till hotellet för vila. Efter lunch vandrar vi igenom medinan i centrum med en extra vakt som höll koll på oss. Vi avslutar dagen på det berömda torget Djemma el Fna. Lilian och jag stannar kvar mot kvällen, äter middag på en av dom många restaurangbalkongerna som omger torget. Vi vandrade runt i folkvimlet och försökte insupa atmosfären bland ormtjusare och röken från alla restauranger som hade riggats upp till kvällen. Vi blev något besvikna efter allt som vi hade läst om i alla resebroschyrer.

Dag 7. En dag på egen hand. Lilian hade blivit magsjuk och vågade inte hänga med en tur till Botaniska trädgården med häst och vagn. Trädgården och Berbermusét var sevärt. På hemvägen ville jag hoppa av för att ta mig till det stora torget. Vår Marockoguide protesterade men till slut gav han med sig och jag kunde på egen hand ta mig dit. Det blev ganska långt att gå. Tittade mig omkring på torget och åt KosKos . Det blev varmt under dagen så jag vände hem med mopedtaxi. Det var många av oss som vilade med magsjuka och halsont den sista dagen.

Dag 8. hem och rehab. efter en tung och jobbig resa med massor av matupplevelser och intryck.